Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af Unforgiven | film.guide.dk

En gang til – nu på japansk

En japansk genindspilning af Clint Eastwoods berømte western ”De nådesløse” er bjergtagende smukt filmet, men uden den oprindeliges moralske refleksion.

Samuraifilm/western
Unforgiven

Japan, 2013

Instruktion: Lee Sang-il

2 timer og 15 minutter

Premiere i Cinemateket i København – engelske undertekster


Det er ikke ualmindeligt, at man låner hos hinanden og i USA genindspiller asiatiske film og i Asien amerikanske. Et berømt eksempel er John Sturges’ ”Syv mænd sejrer” (1960), der gør en western af Kurosawas ”De syv samuraier” (1954). Et nyere eksempel er Scorseses ”The Departed” (2006), en genindspilning af Hong Kong-krimien ”Infernal Affairs” (2002).

Men det kan også gå den anden vej: Den japanske ”Unforgiven” er både en hyldest til Clint Eastwoods beundrede, halvfilosofiske western med samme titel fra 1992 (på dansk: ”De nådesløse”) og en genindspilning eller en beundrende improvisation.

Indspilningen fandt sted på Japans nordligste ø, Hokkaido, hvor også handlingen udspilles.

Lænket til vold

Til denne ø flygtede de overlevende generaler efter en politisk omvæltning i 1867, der centraliserede magten hos kejseren. Det betød dels enden på samuraiernes epoke, de blev en truet art, dels en etnisk udrensning af landets urbefolkning, ainu-folket. De to forhold er baggrunden for filmens handling.

Jubei er en tidligere samurai, der er gået på pension. Han har så at sige lagt sværdet på hylden og slået sig på primitivt landbrug. Han opsøges af en gammel ven, der vil have ham med som dusørjæger.

Et par kæltringer har skamferet en ung ainu-pige på et bordel, og de to venner sætter efter dem og får selskab af en tredje, en ilter, utilregnelig yndling af ainuafstamning. Han ligner snarere Toshiro Mifunes desperate klovn i ”De syv samuraier” end The Schofield Kid hos Eastwood. Trekløveret får gjort kål på de to voldsmænd, men ramler frontalt ind i de nye magthaveres repræsentant, en følelseskold torturbøddel.

Jubei spilles af Ken Watanabe, der huske for en bemærkelsesværdig indsats i Eastwoods ”Letters From Iwo Jima” (2006). Denne gang er han en udbrændt samurai, der som så mange westernhelte vil lægge sin fortid bag sig. Men – som det hedder i en klassisk western: A man is, what a man is!

Fortiden kommer efter ham og lænker ham uløseligt til den vold, han som mytologisk hævner til slut slipper løs i en ren massakre og et apokalyptisk buldrende bål.

Dæmpede farver

Historien har sin egen dvælende fremdrift, og den er betagende smukt filmet, så landskaberne står rent i deres tomme, råkolde nøgenhed og bjergene i krystallinsk klarhed. Interiørerne er holdt i dæmpede farver og med så sanselig en stoflighed, at man næsten glemmer, at det er billeder.

Sine kvaliteter til trods savner filmen motivation. Hvorfor skal vi have historien en gang til, men drænet for den oprindeliges tungtvejende moralske refleksion? Måske bare fordi det – sandt nok – er en knaldgod historie.

Anmeldelse af Godzilla

15-05-2014: Monstrene og skuespillerne overbeviser i en katastrofefilm, der handlingsmæssigt har alt for lidt tyngde. Læs artikel

Anmeldelse af The Salvation

18-05-2014: Western: Terrorens væsen undersøges i Kristian Levrings genreforelskede westernfilm. Læs artikel

Anmeldelse af The Lone Ranger

03-07-2013: Western: Den visuelt storskrydende ”Lone Ranger” er et eksempel på Hollywoods farlige blockbuster-mani. Læs artikel

Anmeldelse af Django Unchained

23-01-2013: Quentin Tarantinos seneste mesterværk er en forrygende tour de force udi den blodige westernpastiche. Læs artikel

Anmeldelse: True Grit

17-02-2011: For anden gang er romanen "True Grit" fra 1968 omsat til film - resultatet er mageløst. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...