Anmeldelse af The Giver | film.guide.dk

The Giver

USA, 2014

Instruktion: Phillip Noyce

1 time og 37 minutter

Premiere d. 16. april i seks danske

biografer

Utopi eller dystopi? Jonas er 16 år og lever et lykkeligt liv i lille samfund, hvor alt er reguleret af et ældsteråd. Ingen må lyve, familie er sat sammen i enheder, så alle passer bedst muligt sammen, alle er udvalgt til at udføre et bestemt arbejde. Det virker umiddelbart som et paradis, men da Jonas udvælges til at være den næste vogter af minderne, krakelerer det idylliske billede. Kun han og hans læremester, The Giver (Jeff Bridges), har adgang til erindringerne om, hvordan verden engang så ud, en verden i farver og med følelser. Og selvom disse følelser også kunne være sortbejdsede, så længes Jonas pludselig efter den regnbue af oplevelser, som det ægte, ikke-regulerede menneskeliv indeholder. Så han beslutter sig for at sætte minderne, og menneskene, fri.

Noget at tygge på

”The Giver” er en vellykket blanding mellem ”Den uendelige historie” og Platons hulelignelse i science fiction-indpakning. Det lyder måske skizofrent, men det fungerer i Phillip Noyces instruktion. Her er noget at tygge på for et ungt publikum, der er fart over feltet, der er både lidt let romantik og kvabset venskabsfilosofi at hente, og så er der afbalancerede skuespilpræstationer fra unge såvel som ældre. Jeff Bridges har været engageret i projektet i hen ved 20 år, og man kan mærke, at filmen er lavet med en vis kreativ lidenskab. Meryl Streep går man aldrig galt i byen med, så hun er naturligvis ubehageligt giftig som samfundets øverste leder. ”The Giver” er mere enkel end for eksempel ”The Hunger Games”, men den bør kunne give et ungt publikum en god oplevelse, også selvom det ikke just er enestående at se teenagere i dystopiske verdensordner.

Anmeldelse af Into The Woods

26-03-2015: En musical bygget over seks-syv folkeeventyr, Grimms især – men filmen bliver til et rodsammen, der vil mere, end den kan. Skuespillerne klarer det flot, især Meryl Streep som den onde ånd. Læs artikel

Anmeldelse af The Seventh Son

21-01-2015: I et fantasiland hærget af hekse søger en heksejæger og hans assistent at få gjort kål på dem i en film, der ikke handler om noget. Læs artikel

Anmeldelse: Tron legacy

16-12-2010: - og desværre også historien om ham. Fortsættelsen til den gamle kultfilm ”Tron” har flotte 3D-effekter og stort svunget musik, men er i al sin bombastiske banalitet nærmest blottet for liv. Læs artikel

Anmeldelse af The Maze Runner

18-09-2014: Science fiction: ”The Maze Runner” har potentialet til at komme i liga med film som ”Hunger Games” og ”Divergent”, men instruktøren formår ikke at udnytte historien til fulde. Læs artikel

Anmeldelse af Captain America - The Winter Soldier