Anmeldelse af Vi er de bedste | film.guide.dk

Komedie
Vi er de bedste!

Sverige, 2013

Instruktion: Lukas Moodysson

1 time 42 minutter

Premiere 29. Maj i Grand, København og Øst for Paradis, Aarhus

»Hader sport! Hader sport! Hader, hader, hader sport!«. Sådan lyder refrænet i de tre piger Bobo, Klara og Hedwigs første sang i deres nystartede punkband, som man nynner på vej ud af biografen. De 13-årige piger er ikke som alle de andre piger på skolen, der dyrker jazzgymnastik, har kreppet hår og går med lyserøde sweatshirts. De er modkultur helt ind til benet. Med udråbstegn! Deres alternative påklædning, frisurer og attituder er ikke et kostume, og derfor går der heller ikke længe, før man holder af dem som hele mennesker. Vi er i 1982, og også tidsbilledet er så gennemført, at heller ikke det kradser i troværdigheden.

Filmen kan nydes af alle

Svenske Lukas Moodysson er tilbage ved rødderne med denne ungdomsfilm, der kan nydes af alle generationer. Han slog igennem med ”Fucking Åmål” i 1998, der var både følsom, loyal og præcis i sin beskrivelse af to unge pigers teenagekærlighedsliv i en svensk forstad. Moodysson er særskilt god til at få sine unge skuespillere til at glemme, at de agerer foran et kamera, og dermed glemmer publikum det også. Vi er helt i øjenhøjde med Bobo, Klara og Hedwig. Personligt adopterede jeg gerne alle tre med et snuptag, selvom de ikke behøver flere autoriteter at reagere imod.

Moodysson har gjort Bobo til filmens egentlige hovedrolle, men den episodiske film viger fornemt uden om en knastør, klassisk dramaturgi, og således er der heller ikke én tydelig konflikt, der skal løses, eller én bestemt rejse, vi skal have afsluttet sammen med karaktererne. Det er virkelig elegant skåret af Moodysson, der har baseret filmen på sin kone Coco Moodyssons tegneserie ”Aldrig Godnatt”. Og så er det ikke mindst morsomt. Spidende betragtninger og bidende, men kærlige indslag, der bl.a. tæller et par scener med Klaras far spillet af David Dencik, får filmen til at føles som et lille bid virkeligt, levet liv, som man ikke er meget for at forlade igen.

Udråbstegn!

Anmeldelse: Vidunderlig og elsket af alle

28-08-2008: Uoriginal, men charmerende romantisk komedie fra nabolandet Sverige. Læs artikel

Anmeldelse af Lang historie kort

06-05-2015: May el-Toukhys spillefilmdebut vidner om, at et nyt begavet talent er sprunget ud i fuldt flor i dansk film. Læs artikel

Anmeldelse af En due sad på en gren og funderede over tilværelsen

12-03-2015: Tredje del af Roy Anderssons trilogi »om det at være menneske« demonstrer, hvad det vil sige at være et svensk menneske, hvad der åbenbart er ret trist. Læs artikel

Anmeldelse af Force Majeure

10-12-2014: Ruben Östlunds Cannes-darling er endelig landet herhjemme. Det anbefales at indløse billet til den morsomme overlevelsestur i menneskets moralske indre. Læs artikel

Anmeldelse af Freak Out

28-09-2014: Allerede i år 1900 levede visionen om fri kærlighed som den vigtigste livskilde. En gruppe radikale unge udlevede årtier før 1960’erne deres drøm om et alternativt samfund. Kreativ dokumentar fortæller søndag aften den fascinerende historie. Læs artikel