Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af The Double | film.guide.dk

Identitetskannibalen

”Dobbeltgængeren” af Dostojevskij ligger til grund for dette indtagende eksistensforvridende komediedrama med Jesse Eisenberg i to roller.

drama/komedie
The Double

England, 2013

Instruktion: Richard Ayoade

1 time og 33 minutter


Man kan tydeligt mærke, at den britiske instruktør Richard Ayoade har en baggrund som komiker. Hans anden film, der er en filmisk fortolkning af Fjodor Dostojevskijs roman ”Dobbeltgængeren”, er en seriøst ambitiøs eksistensforvrider, men også et absurdhumoristisk mareridt a la Kafka. Det er ærligt talt herligt.

Jesse Eisenberg spiller med vanlig sikkerhed en usikker og uanselig mand.

På kontoret bliver hans eksistens knap nok anerkendt, og pigen, som han er forelsket i (Mia Wasikowska), overser ham totalt. Han er isoleret og kejtet, og han bliver endda sat på en liste af politiet over mulige selvmordskandidater i hans boligblok. Så helt igennem værdiløst bliver hans liv opfattet af omverdenen.

En dag begynder Simons totale modsætning på arbejdet: James er populær, charmerende, en kvindemagnet og chefernes nye yndling. Den eneste, der kan se, at der er noget galt, er Simon. For James er … Simon. De er identiske – altså udenpå. De er dobbeltgængere. James trænger langsomt, men sikkert Simon ud i en slags vidtgående ikke-eksistens, men James når en grænse, da identitetskannibalismen næsten er ved at være fuldkommen.

Ayoade har en ferm fornemmelse for mise-en- scene, som man også så det i hans debutfilm ”Submarine”, og hans tidligere arbejde med musikvideoer fornægter sig heller ikke. Han har med sine lyd- og musikkollegaer skabt et ekstra auditivt rustent rum i fortællingen.

Surrealisme og fantasi

Det hele kan nok lyde lagdelt helt ud i det intellektualiserede helvede, men det er det ikke. Historien om en splittet personlighed bliver ikke skizofren i sin egen form, men er egentlig ganske ligetil, selv om vi ikke befinder os i en virkelighedstro verden, men mere er i et surrealistisk forankret fantasiunivers.

Den gode og den onde

Dobbeltgængertemaet har med held været dyrket på film – som for eksempel i ”Studenten fra Prag” fra så tidligt som 1913, instrueret af den tyskimmigrerede dansker Stellan Rye og senest mest markant i Darren Aronofskys ”Black Swan”.

Forestillingen om identiteten som et slags modsætningspar bestående af god og ond, går igen i ”The Double”, men det bliver aldrig bedaget, og der forfaldes heldigvis ikke til psykologiske banaliteter.

For selv om Simon/James er en slags kødelige fætre til Dr. Jekyll og Mr. Hyde, er de uhyggelige elementer mere af eksistentiel karakter end af klassisk horror-art. Derfor sætter ”The Double” sig mange steder i kroppen.

Den leger en slags sindskarneval med tilskueren, der må pille maskerne af pointerne, både som historien skrider frem, og efter at den er til ende.

Anmeldelse: Submarine

08-09-2011: ”Submarine” kan blive en coming-of-age-filmklassiker. Læs artikel

Anmeldelse af Maps to the Stars

26-03-2015: David Cronenberg har præsteret så spændende film som ”Eastern Promises” og ”A History of Violence – begge med Viggo Mortensen. Her har han lavet en smal film om fordærvede Hollywood-eksistenser. Læs artikel

Anmeldelse af Mod naturen

25-03-2015: Nordmanden Ole Giæver har skrevet, instrueret og spiller hovedrollen i en lun film om en mand i krise. Han løber rundt i fjeldet med bar røv og blotlægger bogstaveligt talt et moderne menneskes banale udfordringer. Læs artikel

Anmeldelse af Under the Skin

12-02-2015: Smuk genrehybrid med Scarlett Johansson i rollen som et forførende væsen af en anden verden læner sig faretruende tæt op ad det hule kunstpostulat. Læs artikel

Anmeldelse af Birdman

21-01-2015: Dramakomedie: Er det en fugl, er det et fly, nej, det er en film. ”Birdman” er fløjet direkte ind i anmelderens hjerte. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...