Anmeldelse af En nuance af blå | film.guide.dk

Michel Gondry er en instruktør, for hvem det næsten altid kammer over i udstyr og ståhej.

En nuance af blå
Frankrig og Belgien, 2013

Instruktør: Michel Gondry

Varighed: 2 timer og 5 min.

Premiere i dag

Man kan godt forstå, hvorfor netop franske Michel Gondry har kastet sig over at filmatisere Boris Vians kultroman ”Dagenes skum”, der flere gange er blevet kaldt ufilmatiserbar. Men det må just være alle de absurde detaljer i romanen, der har tiltrukket den franske billedekvilibrist til værket, der i filmform af uransagelige årsager har fået den danske titel ”En nuance af blå”.

Gondry lægger hårdt ud i fortællingen om rigmanden Colin (Romain Duris), der forelsker sig i den bedårende Chloé (Audrey Tautou). Colin bor sammen med sin kok og advokat, Nicolas (Omar Sy fra ”De urørlige”), i en løjerlig parisisk velhaverlejlighed, der bl.a. holdes sammen af en gammel metrovogn og har et pianococktail; et klaver, der kan omdanne toner til sprut. Colins ven, Chick, er henført fan af filosoffen Jean-Sol Partre, og hans kæreste, Alise, er Nicolas’ kusine og fremragende til den aparte dans ”biglemoi”, hvor dansernes ben forlænges ad absurdum.

I alle disse små detaljer er Gondry suveræn, men de ekstremt veludførte gimmicks har ikke meget forbindelse til historien i øvrigt. Det gør for så vidt ikke noget, så længe alt er fryd og gammen, men da Chloé angribes af en dødelig sygdom, der viser sig at skyldes en hastigt voksende åkande i hendes indre, mister filmen grebet om sin egen absurditet og bliver et udstyrsstykke for udstyrsstykkets skyld. Man kan ikke mærke smerten i fortællingen, og sorgen udtrykkes alene ved at lade scenerne skifte til næsten farveløse toner.

Gondry imponerede med sin skæve anti-kærlighedsfilm ”Evigt solskin i et pletfrit sind”, men siden har han ikke lavet noget, der kommer op på siden af det tidlige værk, og det gør han desværre heller ikke med ”En nuance af blå”.

Anmeldelse af Diana

25-09-2013: Historien om Prinsesse Dianas død var en katastrofe. Det er der kommet en katastrofal film ud af. Læs artikel

Anmeldelse af La Délicatesse