Anmeldelse af Mud

En usædvanlig film i et usædvanligt miljø: Staten Arkansas i USA, hvor et par halvvoksne drenge stifter venskab med en eftersøgt drabsmand.

Mud

USA 2012

Instruktør: Jeff Nichols

2 timer og 10 minutter

Premiere i dag i København og omegn samt større byer

Vi er, hvor vi sjældent kommer: I sydstaten Arkansas, i byen De Witt ved Mississippi-floden og dens biflod Sct. Francis. Her møder vi to 14-års knægte, der driver den af og tøffer rundt på knallert i byen, der er indbegrebet af sydstatsprovins, og i en pram med påhængsmotor på floden, der slår billederne op på vid gab og lokker med usagte gåder. Den ene, Neckbone (Jacob Lofland), bor hos sin onkel, der er floddykker, den anden, Ellis, på en husbåd med sin far og mor, der ikke har det for nemt med hinanden.

På en skovklædt ø i floden finder drengene en båd – svævende højt oppe i træerne. Ejermanden, Mud, holder sig skjult i vildnisset, eftersøgt for mord af både politiet og den myrdedes voldelige bror og brovtende bisse af en far. Det er dog ikke noget rovmord, Mud har begået, men et hævn- og jalousidrab. Han er varm på en pige, som han har sværmet for som en besat, siden de var halvstore børn, men hun er ustadig og ubeslutsom. Han er ikke noget sandhedsvidne, men bliver en fascination for drengene, der udvikler et skeptisk, nysgerrigt forhold til den usoignerede enspænder. Det bliver til en hengivenhed, der sættes på en hård prøve.

Som Mark Twain

”Mud” er en historie om to drenge i puberteten, på tærsklen til modenhed og selvstændighed, og deres opdagelse af en modsætningsfyldt, besværlig verden, hvad der for Ellis’ vedkommende symboliseres af ophugningen af hans barndoms elskede flodbåd. Deres historie er inspireret og af samme slags som Tom Sawyers hos Mark Twain og foregår jo omtrent samme sted, og filmen emmer af atmosfære, både når vi er i den stillestående provinsby, tøffer over floden og fanges af gåden på øen, paradisisk som den er, men også med giftslanger – som i ethvert paradis.

Filmen er besættende smukt fotograferet af Adam Stone, hvis billeder ejer en næsten stoflig tæthed og malerisk mystik. Der spilles stilsikkert af hele holdet, som også tæller Reese Witherspoon som Muds modstræbende elskede og Sam Shephard som hans ven og beskytter, men især lægger man naturligvis mærke til Matthew McConaugheys Mud, en drømmer, af modgang reduceret til noget af en bums, og til Ellis, som er den af drengene, der er i forgrunden, men begge har de vidunderligt finurlige, åbne, forundrede drengeansigter, og af alle tales der den mest charmerende, rytmiske sydstatsslang.

Med sin forrige film, ”Take Shelter” (2011) og nu denne har Jeff Nichols sikret sig en position som en både kompetent, sympatisk og spændende instruktør.

Anmeldelse af The Wolf of Wall Street

08-01-2014: Filmdrama: Allerede nu er Scorseses nye film omgivet af skandale. Og den handler om skandaler: finanssvindel af værste slags og en svindler, der forsumper i et ryggesløst vellevned. Læs artikel

Anmeldelse: Alt hvad du har

13-01-2011: Styr sikkert uden om denne dødssejler. Læs artikel

Anmeldelse af Hot Pursuit