Anmeldelse af Nymphomaniac | film.guide.dk

Filmdrama: Kejseren af dansk film har begået endnu et storslået værk, der er både kødeligt og intellektuelt potent.

Nymphomaniac

Danmark, 2013

Instruktion: Lars von Trier

4 timer

Premiere over hele landet

Som det altid forholder sig, når man har set en Lars von Trier-film, må man spørge sig selv, om det er ”Kejserens nye klæder”, man har været vidne til. De har i hvert fald ikke noget tøj på i Triers længe omtalte ”Nymphomaniac”, den sidste del i det, som han selv har kaldt ”Depressionstrilogien”.

Måske er filmen dårlig, måske er den god. Men sådanne hurtige og overfladiske domfældelser er lige så nyttige som et hullet kondom. Tvivlen siver som altid ud af alle sprækker, når man skal anmelde den legesyge Trier. Hans film er som et stykke sæbe, der bliver ved med at glide ud af hænderne på én, og som altid sejler man rundt i både begejstring og væmmelse, intens opmærksomhed og lad ligegyldighed. Og se, det er en rigtig eventyrfortæller, der på den måde kan få tilskueren på glatis.

Litterære citater

For eksempel er filmen om kvinden, der knalder, onanerer, sutter, knepper, forfører, gnubber og sluger, slet ikke en særlig sexet film. Der er nok negerpikke i fægtekamp, lokkende og snerpede skræv, erigerede lem, der fortæres som stanglakrids, men alligevel er det ikke en perlerække af dryppende lumre scener, der har til formål at give publikum åndenød. Det er mere en film om afhængighed og ensomhed, om natur versus kultur og om den civilisationsmaskerade, som vi beredvilligt danser rundt i.

Og ikke mindst er det en film, der uhæmmet stjæler fra litteraturen og bruger dén som både form- og indholdsmæssigt fundament. De Sade, Proust, Edgar Allan Poe, Epikur er blot få af mange, som optræder i filmen, der er delt op i kapitler. Vi slingrer altså rundt i kropsvæsker og litterære citater i dette storslåede værk, der er både kødeligt og intellektuelt potent. Man kan ovenikøbet gå så langt som at sige, at han har udarbejdet et feministisk manifest, der giver oprejsning til den kvindelige seksualitet.

På bekostning af manden

Filmen handler om kvinden Joe, der er nymfoman. Vi følger hende gennem et 50 år langt liv. Gennem flashbacks fortæller Joe (Charlotte Gainsbourg) sin historie til den ældre, belæste Seligman, ”den lykkelige” (Stellan Skarsgård), der finder Joe i en gyde, gennembanket og bevidstløs. Han tager hende med til sit spartanske hjem og serverer rigelige mængder af te med mælk (se, hvor hyggeligt vi har det, når der bliver fortalt historier på sengekanten).

Hun er et dårligt menneske, siger hun. Seligman bestrider det. Han har aldrig mødt et dårligt menneske. Men Joe mener, at hendes hyperseksualitet har gjort skade. Fra hun opdagede sin fisse som toårig, som hun beretter, har hun søgt orgasmen og været styret af lysten. Hun afskyr sentimentaliteten, kærligheden er bare lyst med jalousi oveni, så hun kæmper for retten til at være liderlig. Det kræver ofre. Væbnerens vidnesbyrd

Det er et gennemgående tematisk træk i Triers værker, at han diskuterer ondskab versus godhed, og ikke mindst kvinden som bærer af godhedens kim og manden som den korrumperende kraft. Men der har heldigvis været en udvikling i Triers kvindeportrætteringer. Det er gået fra den enfoldigt selvopofrende Bess i ”Breaking the Waves” og den sygeligt offervillige Selma i den kvalmt følelsesmanipulerende ”Dancer in the Dark” i ”Guldhjertetrilogien” til de mere handlekraftige kvinder i ”Dogville” og ”Manderlay” og så igen til de kvindelige hekse-heltinder i ”Antichrist” og ”Melancholia”, der har modet til at reagere på deres livsomstændigheder og lade sig føre af deres indre stormvejr uden at skele til, hvad deres mand mener eller føler. Ja, nærmest på bekostning af manden.

Blik for hykleriet

Med ”Nymphomaniac” går Lars von Trier linen ud. Filmen kommer til at fungere som glidecreme for et længe ventet og nødvendigt opgør med den indtørrede traditionelle forestilling om, at kvindelig lyst er noget, der alene er bundet op på kærlighed eller forplantningsmani.

Naturligvis er det beskrevet som en ekstremitet. Ellers ville det ikke være en ægte Trier-film. Men den har et frisættende potentiale, fordi den nøgternt beskriver den sociale maske, som kvinder med lyst (læs: alle kvinder (læs: håber jeg)) alt for længe har måttet acceptere som obligatorisk påklædning, selv når man egentlig har lyst til at være nøgen.

Og så er ”Nymphomaniac” morsom (kvinder kan faktisk godt parallelparkere) og skamløst selvrefererende (”Antichrist”-indledningen gentages i store træk). Trier beretter igen med sit sortbejdsede blik for menneskeligt hykleri og vores kulturs flagellantiske tilbøjeligheder.

En speciel forfører

Og publikum får naturligvis også et svirp med den nihalede kat, for det skal aldrig være en rent rar oplevelse at se Triers film. Alligevel er man ikke helt færdig med Joe, Seligman og Trier, da den fire timers provokerende lange film er slut.

Måske er det i fortolkningen og fordøjelsen af ”Nymphomaniac”, at den får tøj på. Men der er ingen tvivl om, at det er en kejser, der kun findes få af i verden, der har forført os. Og det er ingen skam at indrømme, at Trier som filminstruktør er ualmindelig god til at liste hånden ned i trussen og op i kraniet på sin tilskuer. Kan man holde til det, får man en sex-stjernet oplevelse.

Den rasende livmoder

Biffen bugner af premierer i julen

Anmeldelse: Melancholia