Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af Den usynlige kvinde | film.guide.dk

Da Dickens svigtede hustruen

Historisk kærlighedsdrama: Filmen om kærligheden mellem den beundrede Charles Dickens og den 27 år yngre Nelly Ternan er kultiveret og pæn, men trods en springsk handling uden den fremdrift og lidenskab, som emnet lægger op til.

Den usynlige kvinde

England 2013

Instruktion: Ralph Fiennes

1 time og 51 minutter

Premiere i 14 danske biografer


Charles Dickens (1812-1870) var uomtvisteligt en stor digter, men måske en svag karakter.

Ralph Fiennes er en gedigen skuespiller, men en anonym instruktør, og det præger hans film om kærligheden mellem Dickens og den 27 år yngre Nelly Ternan.

Hun var en ung, usikker skuespiller, han en fejret forfatter. Deres forhold varede 13 år.

Et bittert ægteskab

Da Dickens og Nelly mødes i 1857, har han været gift med Catherine Hogarth siden 1836 og har 10 børn med hende. Men han var træt af hende og bebrejdede hende de mange børnefødsler – han havde vel sin del af skylden?

Dickens udviser først ligegyldighed, siden åbenlys fjendtlighed, understreget af en scene, hvor planker hamres op i en dør mellem dem. Og hensynsløst tvinger han hende til at opsøge Nelly for at aflevere en ring, som han vil forære hende, men ved en fejltagelse er kommet til fru Dickens – en af filmens bedste scener, pinlig og besk.

Catherine fremstilles som en matrone, men med et ansigt gennemlyst af mildhed og tålmod forlener Joanna Scanlan hende med en tilkæmpet værdighed – indtil det definitive sammenbrud. Det kommer, da Dickens uden varsel i The Times indrykker en notits om deres separation – som hævdes at foregå i god forståelse, så hvis nogen tror på rygter om en anden kvinde, er de ondsindede. Altså en lodret løgn fra hans side.

Hemmelighedskræmmeri

At Fiennes ikke formår at fremstille Dickens nuanceret, men kun som selvoptaget poseur med et løsagtigt forhold til sandheden, er en af filmens svagheder. Han bilder sig ind, at forholdet til Nelly kan holdes hemmeligt og benægter at være i følgeskab med hende, da de kommer ud for en togulykke.

B971566150Z.1_20141008194219_000+G96G9FTA.1-0.jpg

Nelly spilles fint af Felicity Jones – usikkert modstræbende, alligevel eftergivende undtagen i få opbragte øjeblikke. Hun mister deres fælles barn i fødslen, hvor han optræder under falsk navn, og affinder sig med rollen som holdt kvinde. Efter hans død gifter hun sig, får et par børn og betror sig til filmens gamle vismand af en præst: Som en skygge har hun levet en tilværelse blandt skygger.

At Dickens elsker hende, er ubetvivleligt: »Til mit sidste øjeblik vil du forblive en del af den smule godt, der er i mig, en del af det onde,« siger han til hende med et citat fra sin roman ”Store forventninger” (1861). Men de lever i victorianismens England, hans ry som fejret forfatter og beundret oplæser må ikke lide skade.

Ingen stormfulde højder

Filmen er en kærlighedshistorie »om smerte, om sorg, fornægtelse af kærlighed, men en kærlighed, der genopstår til liv hinsides i morgen. Medmindre vi tror, et tungt hjerte kan skjules i stilhed, så husk at elske og elskes – uden er vi intet,« hedder det til slut med et citat af Dickens’ ven, krimiforfatteren Wilkie Collins, spillet af Tom Hollander – filmens mest levende, energiske figur.

At den smukke, svalt sensuelle Kristin Scott Thomas er anbragt i en perifer rolle som Nellys mor, opdager man knap nok.

Ralph Fiennes har instrueret sig selv som Dickens. Han er glimrende – måske lovligt engelsk – og maskeret, så han virkelig ligner geniet, men som instruktør hæver han sig ikke over det ordinære.

Historien forløber i spring – fra den ene snart celebre, snart intime situation til den anden – og betoner næsten hver gang Dickens’ dilemma mellem borgerlig tilforladelighed og brændende lidenskab, skønt ilden aldrig rigtigt fænger. Dertil er filmen for kultiveret og pæn, næsten fad og uden personlig identitet. Det gør den ikke dårlig, men hindrer den i at nå den store kærlighedstragedies stormfulde højder.

Anmeldelse: Laksefiskeri i Yemen

31-05-2012: Lasse Hallström er tilbage i vanligt lune med en ganske charmerende, men rodet og tematisk lidt for favnende film. Læs artikel

Anmeldelse: Stormfulde højder

24-05-2012: Selv når hun ikke er på sit allerbedste, er Andrea Arnold stadig en af de mest interessante instruktører netop nu. Læs artikel

Anmeldelse af The Duke of Burgundy

20-05-2015: Billederne er betagende, og Sidse Babett Knudsen spreder sin magi på lærredet i smagfuld film om et lesbisk sadomasochistisk forhold. Læs artikel

Anmeldelse af The Imitation Game

29-01-2015: Filmdrama: En elegant komponeret, velspillet historie om et matematisk geni, der brød en ubrydelig tysk kode under Anden Verdenskrig, men blev modarbejdet og aldrig anerkendt, dels fordi han var svær at omgås, dels fordi han var bøsse og fik en ydmygende dom. Læs artikel

Anmeldelse af Før vinterkulden

30-10-2014: Beskedent drama fra manden bag ”Jeg har elsket dig så længe” vækker mindelser om Hanekes ”Skjult”. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...