Anmeldelse af Min lejlighed i Paris | film.guide.dk

Skeletter ud af skabet

Filmatiseret teaterstykke med forrygende replikkunst og betagende præstationer af Maggie Smith, Kevin Kline og Kristin Scott Thomas.

Min lejlighed i Paris

England, 2014

Instruktion: Israel Horovitz

1 time og 40 minutter

En amerikaner i Paris. Hans far, som han har haft et kompliceret forhold til og altid følt sig svigtet af, er død og har efterladt ham en arv: et guldur og en fashionabel lejlighed i Marais- kvarteret. Mathias, som han hedder, er 58 og mildt sagt på spanden, derangeret og uden en euro på lommen. Han satser på at score kassen på salg af lejligheden, men forregner sig. Skal man tro filmen – og hvorfor ikke? – har man i Frankrig en underlig ordning: Man kan købe en lejlighed, en viager, der betyder, at sælgeren kan blive boende til sin død og skal have udbetalt et betydeligt afdrag hver måned.

I lejligheden overrasker Mathias den 92-årige Mathilde, der ikke har tænkt sig at dø lige med det samme. Og så er Mathias ved at gå op i sømmene. Men den gamle dame er ikke alene i lejligheden: Hendes datter bor der også, og forholdet mellem de to og Mathias udarter til åbenlys aggression, der også åbner for gammelt nag og et forbitret opgør mellem mor og datter. Bedre bliver det ikke af, at Mathias, der er på vandvognen, i sin vildrede drikker sig en kæp i øret og skændes opbragt med begge kvinder, mens et kompagni af skeletter vælter ud af skabet.

Ferm instruktør, rap dialog

Manuskriptet bygger på et teaterstykke af den 75-årige instruktør Israel Horovitz, der myndigt dirigerer historiens kadencer. Han er en ferm, fiks og elegant teaterskrædder, så replikkerne rammer hinanden som snart præcist beregnede, snart vildfarne billardkugler. Det er funktionelt og vittigt, men handlingen strammer til, bliver knugende og mod slutningen bevægende. Det afsløres, at Mathilde og Mathias’ far har været kærester i deres ungdom med ulykkelige og tragiske følger for alle i deres familier, og Mathias og datteren Cloé har betalt en høj pris.

Når dialogen afvikles med så usvigelig en dramatisk tæft, skyldes det de tre skuespillere: Kevin Kline som Mathias. Han har altid en næsten umærkelig, finurlig distance til sig selv, der gør ham bekendt og foruroligende hver gang. I den centrale rolle som den alderstegne, men viljefaste Mathilde gennemspiller Dame Maggie Smith virtuost et partitur af vekslende følelser: afglidende, jovial, anfægtet, vred og mod slutningen fortvivlet. Og med sin næsten lutrede skønhed og sårbarhed er Kristin Scott Thomas nærværende og betagende hvert et øjeblik. Det er en gave og en glæde at være i selskab med de tre i over halvanden time.

Som familiedrama giver historien Ibsen og Strindberg baghjul uden dog helt at kunne følge med. Mindre kan også gøre det, og filmen er fascinerende, besættende og fra første til sidste billede – og mod slutningen – stærkt bevægende.

Anmeldelse: Laksefiskeri i Yemen

31-05-2012: Lasse Hallström er tilbage i vanligt lune med en ganske charmerende, men rodet og tematisk lidt for favnende film. Læs artikel

Anmeldelse af Far from the Madding Crowd

23-04-2015: Thomas Vinterbergs filmatisering af Thomas Hardys roman fra 1874 er ikke fejlfri, men den når glimtvist stormfulde højder. Læs artikel

Anmeldelse af Den usynlige kvinde

09-10-2014: Historisk kærlighedsdrama: Filmen om kærligheden mellem den beundrede Charles Dickens og den 27 år yngre Nelly Ternan er kultiveret og pæn, men trods en springsk handling uden den fremdrift og lidenskab, som emnet lægger op til. Læs artikel

Anmeldelse af The Double

05-06-2014: ”Dobbeltgængeren” af Dostojevskij ligger til grund for dette indtagende eksistensforvridende komediedrama med Jesse Eisenberg i to roller. Læs artikel

Anmeldelse af Kvartetten