Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Nader og Simin - En separation | film.guide.dk

Nader og Simin - En separation

Den store vinder fra årets filmfestival i Berlin er en stærk iransk hverdagshistorie om hemmeligheder og hvide løgne. Den kunne i øvrigt foregå hvor som helst.

Drama

Nader og Simin - En separation

(Jodaeiye Nader az Simin)

Iran, 2011 - 2 timer 3 min.

Instruktion: Asghar Farhadi

Premiere i Grand i København, Øst for Paradis i Aarhus og Café Biografen i Odense

Så er det, at filmfestivaler og filmpriser giver mening. For det er et realistisk gæt, at dette uforglemmelige iranske hverdagsdrama aldrig ville have nået blot nogle få danske biografer, hvis ikke den ved forårets Berlinale havde ryddet det meste af bordet med både en Guldbjørn for bedste film og kollektive skuespiller-Sølvbjørne til henholdsvis de mandlige og de kvindelige hovedrolleskuespillere.



Klasseskel og kønsroller


Ganske vist spiller lokal religion og kultur da en betydelig rolle for, hvilke valg personerne foretager, og hvordan de omgås hinanden, men åbenbart ikke mindre, end at den virtuose film er sluppet igennem den ellers ofte meget barske iranske filmcensur. I bund og grund er det da også en aldeles almengyldig historie om, hvordan selv små løgne og fortielser kan føre til store konflikter.

Et velstående, yngre ægtepar i Teheran har langt om længe fået udrejsevisum. Konen vil gerne ud i verden, mens manden ikke vil forlade sin gamle far, og da konen i vrede flytter hjem til sin familie, bliver manden alene med såvel deres 10-årige datter som den demente og stærkt plejekrævende far.

I desperation ansætter han en hushjælp, som har sine egne familieproblemer at tumle med. Og da en konfrontation mellem dem ender med en politianklage, begynder alle de hvide løgne, klasseskel og kønsroller at hobe sig op og gribe ind i hinanden.

Farhadis fortættede manuskript og høje fortælletempo gør, at den ganske lange film, der også er årets iranske Oscar-kandidat, slet ikke føles som sådan.

Den uklare sandhed


Tværtimod snor handlingen sig konstant i uforudsigelige retninger og skifter løbende synsvinkel mellem personerne, ligesom man som tilskuer hele tiden bliver klar over, at sandheden muligvis er mere uklar end det, som man ellers var sikker på at have set.

Og der spilles mageløst, ikke blot af de to ægtepar i midten, men også af hele ensemblet fra børn til olding. Foruden at Ashgar Farhadi - lidt ligesom sin norske kollega Joachim Trier i den danmarksaktuelle ”Oslo, 31. august” - formår at fortælle så ubesværet og medrivende, at man skal have analytikerhatten trukket meget langt ned over sjælen for ikke at hæfte sig ved, hvor dygtigt det egentlig er gjort.

Nyhed: Iransk drama vandt Guldbjørnen i Berlin

19-02-2011: Den iranske film "Nader og Samins skilsmisse" vinder Guldbjørnen ved den 61. filmfestival i Berlin. Læs artikel

Anmeldelse: Forbudt Kærlighed

05-01-2012: Gode viljer overskygger det kunstneriske talent. Debutinstruktøren Maryam Keshavarz giver dog et ikke uinteressant bud på en moderne iransk ungdomsfilm. Læs artikel

Anmeldelse af McFarland

14-05-2015: En socialt derangeret lærer ankommer til en lille, fattig flække, befolket med latinoer. Trods forbehold i begyndelsen bliver han og familien accepteret, især da han sammensætter et succesfuldt hold til terrænløb. Læs artikel

Anmeldelse af Mommy

01-04-2015: Storslået trash-melodrama fra den kun 25-årige Xavier Dolan er endelig kommet til landet. Filmen vandt Juryens Pris i Cannes sidste år. Læs artikel

Anmeldelse af Nattergalen

05-02-2015: Lovligt demonstrativt modstilles det hektiske, udvendige karriereliv i storbyen og det rolige, daglige liv på landet. Åndeløst smukt filmede scener fra det kinesiske landskab, men konstruktionen knirker. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...