Anmeldelse af Godzilla | film.guide.dk

Monstrene og skuespillerne overbeviser i en katastrofefilm, der handlingsmæssigt har alt for lidt tyngde.

Action
Godzilla

USA/Japan, 2014

Instruktør: Gareth Edwards

2 timer og 3 minutter

På en sær måde er der noget betryggende ved en katastrofefilm som ”Godzilla”, der er et af verdens mest berømte monstereventyr. Siden Ishiro Hondas skelsættende film fra 1954 har Godzilla-kæmpen stået som en af actionfilmhistoriens største trusler.

Ånden post-Anden Verdenskrig er bevaret gennem tiden; angsten for jordens ødelæggelse af et fatalt atomangreb gennemsyrer Godzilla-myten og således også den seneste film i rækken. Her spiller den talentfulde Aaron Taylor-Johnson marinesoldaten Ford Brody, der netop hjemvendt fra tjeneste til sin hustru (den vidunderlige Elizabeth Olsen) og søn i San Fransisco må rejse til Japan for at hjælpe sin far, Joe, (Bryan Cranston fra ”Breaking Bad”). Femten år tidligere mistede Ford nemlig sin mor og Joe sin elskede hustru i et mystisk udslip på det kraftværk, hvor de begge arbejdede. Joe har nu viet hele sit liv til at opklare mysteriet, der naturligvis viser sig mere aparte end som så. For mens Ford er i Japan, vækkes det sovende bæst atter til live, og denne gang er den på uledsaget udgang. To forskere (Ken Watanabe og Sally Hawkins) tror ikke deres egne øjne, men må sande, at skabningen ligner det Godzilla-udyr, der tidligere har hærget verden. De nærer sig af radioaktivt materiale og skyr ingen midler i deres destruktion af jorden.

Troværdige monstre

Monstrene i Gareth Edwards’ hæsblæsende actionbasker er da også det allermest troværdige i en film, hvor det i øvrigt halter med sammenhængen. Både det grotesk store vandmonster, der rejser sig fra havet og tordner frem i 3D, og de to – en han og en hun – mutanter, der har potentiale til at skabe en hel hær af hendes selvlysende æg, er vanvittigt flot realiseret. Ikke mindst i scenerne, hvor de hærger San Fransiscos Chinatown-distrikt, så de røde rispapirlamper sagte rasler efter destruktionerne. Det samme er Hawaii-scenerne, hvor Godzillas oprejsning skaber betagende tsunamibølger.

Til gengæld er selve fortællingen fuld af huller, og det er ærgerligt, at instruktøren har følt den meget patetiske personlige historie nødvendig som motor for handlingen. Scenen, hvor Fords mor (Juliette Binoche i en meget lille birolle) lukkes inde med døden til følge, er unødvendigt indfølt, og det bliver kun værre, at denne familiesplittelse spejles i Fords eget voksenliv, hvor også hans søn må vokse op i angst for at miste sin far.

Desuden er der nogle faktuelle uklarheder, som det kan være svært ikke at undre sig en smule over. Hvorfor forsøger det amerikanske militær, der sættes på sagen, at tilintetgøre monstret med en atombombe, når det netop er det, det lever af?

Nu skal man naturligvis ikke overtænke i en film, der handler om tre monstre, der vil ødelægge alt, men en smule mere elegance kunne ønskes. Så havde det ikke kun været Godzilla, der spillede hovedrollen.

Anmeldelse af Avengers. Age of Ultron

23-04-2015: Josh Whedon er faldet i tønden med special effects. Han ødelægger flot, men trættende. Læs artikel

Anmeldelse af Looper