Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af The Equalizer | film.guide.dk

Når vold bare er vulgær

Denzel Washington går man næsten aldrig galt i byen med. Men han kæmper på mange måder en hård kamp i denne postmoderne, oppustede actionfilm.

Action
The Equalizer

USA, 2014

Instruktion: Antoine Fuqua

2 timer og 8 minutter

Premiere den 25. september i 45 biografer


Det skal sent blive det samme igen at gå i et byggemarked efter at have set, hvordan værktøj kan bruges alternativt i Antoine ”Training Day” Fuquas filmatisering af tv-serien ”The Equalizer”.

Serien løb over fire sæsoner 1985-1989, og der er også en 80’er-vibe over denne voldsflommede, postmoderne actionsejtrækker. Som for eksempel den såkaldte reklamefilmæstetik, der benyttes af fotografen Mauro Fiore, blandt andet i en scene, hvor tunge dråber vand insisterende kærtegner Denzel Washingtons øjenvipper og ansigt. Det er så bombastisk, at man næsten bliver i tvivl om, hvorvidt der skal til at udfolde sig en Axe-reklame midt i denne enlig-hævner-film.

Charmerende Washington

Volden er mere vulgær end tankevækkende, og det visuelle helhedsindtryk mere bedaget end originalt, men når ”The Equalizer” alligevel er til at holde ud, skyldes det i høj grad Denzel Washington, der bibringer både charme og stamina til hovedrollen som titlens udligner; en mand, der tager de svages parti mod en overmagt.

Som Robert McCall lever han ellers en stille, upåfaldende tilværelse. At han nok har en fortid i en militærisk disciplin, ses tydeligt i hans tvangslignende handlingsmønstre. Når han om natten fordriver sin søvnløshed med at gå på den lokale diner, medbringer han sit eget tebrev pakket nøje ind i en serviet. Bestikket ved stambordet bliver også flyttet på samme måde og til samme sted hver gang.

Voldsamok

Hans vaner må dog brydes, da han ikke længere kan se passivt til, mens en ung prostitueret (Chloë Grace Moretz) bliver mishandlet af de russiske bagmænd, der har hende i folden. For at sige det ligeud, går McCall nu voldsamok.

Der går for genren uforholdsmæssigt lang tid, før blodet begynder at dryppe, og da den psykologiske optegning af figurerne ikke ligefrem er hverken indsigtsfuld eller åndrig – noget, der ellers kunne undskylde ventetiden på actionscenerne – sætter utålmodigheden ind.

Utæmmet manuskript

Man skal også være noget overbærende med superskurken Teddy (Marton Csokas), der af en russer at være er påfaldende selvbruner-orangebrun og dialektforvirret. Den karikerede spillestil passede fint til Csokas seneste film, ”Sin City: A Dame to Kill For”, mens den her får en fælt forvrænget tone. Det skyldes mest af alt det utæmmede manuskript og en instruktør, der insisterer på en langsommelighed, som historien ikke kan bære.

Med Denzel Washington som den bærende kraft undgår ”The Equalizer” dog at blive helt sammenlignelig med den beslægtede og uskønne midaldrende-mand-tjubang, ”Taken”-serien med Liam Neeson i hovedrollen.

Anmeldelse af 2 Guns

10-10-2013: Islændingen Baltasar Kormákurs fjerde amerikanske film er fingernemt skruet sammen. Det er ikke publikum, der bliver snydt. Læs artikel

Anmeldelse af Olympus Has Fallen

04-04-2013: Fjenden er en anden, mens ellers er der intet nyt i skabelon-skåret amerikansk actionbrag. Læs artikel

Anmeldelse: Safe House

16-02-2012: ”Safe House” beskriver råddenskab, korruption og forbrydelser i CIA. Den i Danmark uddannede filminstruktør Daniel Espinosa er sluppet fint fra opgaven. Læs artikel

Anmeldelse: Unstoppable

10-11-2010: Et pumpende, men overfladisk virtuosnummer om et løbsk godstog. Læs artikel

Anmeldelse af Mad Max. Fury Road – 3D

14-05-2015: Action: Charlize Theron har den egentlige hovedrolle i dette ødelæggelsesorgie, en reboot af kultfilmen Mad Max. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...